جمع‌آوری یک نوع داروی دیابت به دلیل احتمال سرطان‌زایی

مقامات اف دی ای گفته‌اند تعدادی از کارخانه های تولید دارو که أنواع مشابه متفرمین را تولید می کنند، با چنین مشکلی روبه‌رو نیستند-GEORGE FREY / AFP

به پنج کارخانه تولید دارو در آمریکا دستور داده شده داروی یک نوع مرض قند (دیابت) تولیدی خود را که حاوی مقادیر نگران‌کننده‌ای از مواد شیمیایی سرطان‌زا است، جمع‌آوری کنند.

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا، اف‌دی‌اِی، روز پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد آزمایش روی چندین بسته داروی «مِتفُرمین» که به شکلی گسترده برای کاهش میزان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود نشان داده این دارو حاوی مقادیر بیش از حدی «نیتروسُدیمتیلامین» است. 

اف‌دی‌ای ضمن اشاره به خطرات قطع ناگهانی  این دارو، توصیه کرده بیماران تا هنگام یافتن داروی جایگزین، همچنان به مصرف «متفرمین» ادامه دهند.

در هفته‌ای که گذشت و به دنبال گزارش این اداره در مورد وجود مقادیر بیش از حد ماده «نیتروسُدیمتیلامین» در یکی از بسته‌های «متفرمین» ساخت شرکت دارویی «اَپاتکس» این موسسه این دارو را از بازار جمع کرد.

شرکت تولید داروی اَپاتکس در بیانیه‌ای گفته است کلیه داروهای متفرمین «از روی احتیاط کامل» بازخوانی و فروش آن را در ایالات متحده از ماه فوریه ۲۰۱۹ متوقف کرده، اما هنوز مقادیر اندکی از دارو در بازار موجود است.

در اعلامیه اف‌دی‌ای به نام چهار کارخانه تولید داروی دیگر که از آنها خواسته شده داروی متفرمین را بازخوانی کنند، اشاره نشده است.

مقامات اف دی ای گفته‌اند تعدادی از کارخانه های تولید دارو که أنواع مشابه متفرمین را تولید می کنند، با چنین مشکلی روبه‌رو نیستند.

سال گذشته اف دی ای ماده خطرناک «نیتروسُدیمتیلامین» را در چند نوع داروی کاهش اسید معده پیدا کرد.

در نتیجه این آزمایش‌ها اف دی ای دستور داد داروهای ضد اسید معده از جملت «زَنتَک» که بدون نسخه پزشک در داروخانه ها به فروش می‌رسید، جمع‌آوری شود.

مسئولان همچنان در جریان ارزیابی نتیجه فراخوانی متفرمین در ایالات متحده و احتمال بروز کمبود آن برای ۳۴ میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

بیشتر از جهان